Η αξία του διαλόγου στην εκπαιδευτική πράξη είναι γεγονός!

Με αφορμή την πραγματοποίηση της δημιουργικής εργασίας σχετικά με την αξία του διαλόγου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, σε τμήμα της Α΄ τάξης του 3ου Γενικού Λυκείου Ευόσμου με συντονίστρια και συνοδοιπόρο σε όλη τη διαδικασία την εκπαιδευτικό του σχολείου μας, κα Μπάρτζου Ευαγγελία, και την αφεντιά  μου ως διαπιστευμένο δημοσιογράφο του Λυκείου, κατέγραψα πολύτιμα συμπεράσματα σχετικά με την αξία του διαλόγου στην καθημερινότητα μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Πιο συγκεκριμένα, εφαρμόστηκε ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας που βασιζόταν σε μικρές ομάδες μαθητριών και μαθητών και είχε τη μορφή βιωματικού εργαστηρίου. Η κάθε ομάδα επέλεξε συγκεκριμένο θέμα από την καθημερινότητα και συνέθεσε διαλόγους, στους οποίους ο κάθε μαθητής και η κάθε μαθήτρια ανέλαβε να υποδυθεί ένα συγκεκριμένο ρόλο. Ο στόχος ήταν να αναδειχθεί η αξία του γόνιμου και ουσιαστικού διαλόγου μέσα από την προσομοίωση της διαδικασίας αποδεικνύοντας ότι μόνο έτσι εξασφαλίζεται η ειρηνική συνύπαρξη των ατόμων.

Εξαιτίας του ρόλου μου βίωσα μια πρωτόγνωρη εμπειρία έχοντας τη δυνατότητα να παρακολουθήσω όλη την οργάνωση και εκπόνηση του βιωματικού μέρους της εργασίας, βλέποντας να πραγματώνεται η δημοκρατία μέσα από τον διάλογο των συμμετεχόντων με τον πλουραλισμό των απόψεων τους και την συνδιαλλαγή μεταξύ τους. Υπήρχε άψογη συνεργασία σε όλες τις ομάδες με σεβασμό στις απόψεις των συνομιλητών ακόμη και στις περιπτώσεις διαφωνίας. Επικρατούσε αυτοκυριαρχία, ρεαλιστική επιχειρηματολογία, απουσία εριστικού πνεύματος και ψυχική ηρεμία στους διαλεγόμενους, με αποτέλεσμα να πραγματοποιούνται ομαλές συζητήσεις σε όλες τις ομάδες (δηλαδή κάποιες φωνές υψώθηκαν, πολλά γέλια έπεσαν και εν τέλει οι διάλογοι βρέθηκαν στο χαρτί).

Επιπλέον, κατά την διάρκεια της προετοιμασίας έχοντας προσωπική επαφή με τους συμμετέχοντες της κάθε ομάδας διαπίστωσα πως όλοι και όλες υποστήριξαν ότι η διαδικασία της συγκεκριμένης εργασίας ήταν ενδιαφέρουσα, δημιουργική και πρωτότυπη, καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα, την κριτική ικανότητα, την ωριμότητα, την σκέψη, τον προβληματισμό τους για επίκαιρα και ενδιαφέροντα θέματα της σύγχρονης εποχής. Αισθάνθηκαν ότι συνεργάστηκαν σε κλίμα αλληλοσεβασμού, διαλλακτικότητας, ωριμότητας, χωρίς ένταση και εκνευρισμό, καθώς και με απόλυτη ειλικρίνεια σαν να αντιμετώπιζε το θέμα που είχε αναλάβει η κάθε ομάδα στην πραγματική ζωή.

Τέλος, ανάλογο θετικό κλίμα υπήρχε και κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των διαλόγων από τις μαθήτριες και τους μαθητές, η οποία κύλησε πολύ ευχάριστα. Μολονότι παρουσιάστηκαν κάποια μικρά κωλύματα, αυτά δε στάθηκαν ικανά να επηρεάσουν το γενικά ευχάριστο κλίμα αλλά ούτε και να παρεμποδίσουν τον στόχο της δημιουργικής εργασίας.

Συνοψίζοντας, είναι κατανοητό ότι ο διάλογος αποτελεί την πιο αποτελεσματική διδακτική μέθοδο ειδικά όταν πρόκειται για βιωματικό εργαστήριο στα πλαίσια της εκπαίδευσης όπως το συγκεκριμένο, γιατί οδηγεί στην καλύτερη αφομοίωση των θεμάτων που συζητούνται, επιτρέπει την κατάθεση των προσωπικών απόψεων και καλλιεργεί το αίσθημα της ευθύνης. Επιπλέον, μαθαίνουν οι νέοι και οι νέες να προσεγγίζουν λογικά τα θέματα που τους απασχολούν στην καθημερινότητα χρησιμοποιώντας πειστική επιχειρηματολογία μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τα φαινόμενα βίας και εγκληματικότητας.

 

Ο συντάκτης

Φώτης Λώτης

Διαπιστευμένος δημοσιογράφος

Πρακτορείο : 3ο ΓΕΛ Ευόσμου