ΟΜΙΛΟΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ: Έκθεση αποτίμησης της λειτουργίας του

Στο 3ο Γενικό Λύκειο Ευόσμου κατά το σχολικό έτος 2024-25 λειτούργησε για τρίτη χρονιά ο εκπαιδευτικός όμιλος καινοτομίας και δημιουργικότητας με τίτλο «Όμιλος Φιλαναγνωσίας» με 15 μαθητές/τριες της Α΄ και Β΄ Λυκείου και υπεύθυνες καθηγήτριες – συντονίστριες τις φιλολόγους Τριανταφυλλιά Παλαιοχωρινού και Ευδοξία Καρανικολάου.
Οι μαθητές/τριες του σχολείου ενημερώθηκαν επαρκώς και διεξοδικά από τις υπεύθυνες καθηγήτριες για τη λειτουργία του ομίλου στην πρώτη ενημερωτική συνάντηση του ομίλου. Οι γονείς των μαθητών ενημερώθηκαν από το ιστολόγιο του σχολείου.
Στο όμιλο φιλαναγνωσίας συμμετείχαν 15 μαθήτριες από την Α΄και Β΄ λυκείου. Οι συναντήσεις πραγματοποιούνταν κάθε Δευτέρα ( επειδή υπήρχαν μαθήτριες που ήθελαν να παρακολουθήσουν τον Όμιλο πειραμάτων Χημείας κάθε Παρασκευή). Η παρουσία των μαθητών στις συνεδρίες του Ομίλου ήταν αρκετά ικανοποιητική και κανένας μαθητής δεν εγκατέλειψε τον Όμιλο κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Το ιστορικό μυθιστόρημα που αναλύθηκε στον όμιλο το ¨Λίγες και μία Νύχτες¨ του Ισίδωρου Ζουργού ανταποκρίνονταν σε ικανοποιητικό βαθμό στα ενδιαφέροντα των μαθητών (κατευθυντήριες γραμμές για τη προσέγγιση της Λογοτεχνίας, στοιχεία Θεωρίας της Λογοτεχνίας, αφηγηματολογία, χαρακτηρολογική ανάλυση και κειμενικούς δείκτες ) και οι μαθητές ήταν αρκετά συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και στις δράσεις του Ομίλου. Για πρώτη φορά οι μαθήτριες του Ομίλου συμμετείχαν στο δεύτερο μαθητικό συνέδριο Ιστορίας με θέμα την τοπική μας Ιστορία που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης. Σε γενικές γραμμές η συμμετοχή τους και ο βαθμός εμπλοκής τους στις δράσεις του ομίλου ήταν πολύ ικανοποιητικός. Ο κάθε μαθητής εργάστηκε ομαδικά συνεισφέροντας με τις προσωπικές του ικανότητες και γνώσεις στην επίτευξη των στόχων του Ομίλου. Οι εργασίες κατανεμήθηκαν με βάση τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Όλοι οι μαθητές ήταν ευγενικοί, άκουσαν με υπομονή και έλαβαν σοβαρά τις προτάσεις των υπευθύνων καθηγητριών του ομίλου και εργάστηκαν παραγωγικά και δημιουργικά.
Οι στόχοι του Ομίλου ήταν σαφείς και ξεκάθαροι από την αρχή του σχολικού έτους, όπως αυτοί αναφέρθηκαν στο σχέδιο υποβολής του Ομίλου. Η υλοποίηση των στόχων του Ομίλου είχε προγραμματιστεί μέσα από ένα σαφές χρονοδιάγραμμα το οποίο τηρήθηκε με αρκετή ακρίβεια μέσα σε 18 δίωρες συναντήσεις.
Οι συναντήσεις έλαβαν χώρα από τον Οκτώβριο του 2024 μέχρι και τον Απρίλιο του 2025. Ως ημέρα συναντήσεων είχε οριστεί η Δευτέρα και χώρος η σχολική Βιβλιοθήκη. Παράλληλα, οι μαθητές του ομίλου μας συμμετείχαν:
1)-στην περιήγηση-ξενάγηση στη συνοικία των Εξοχών που διοργανώθηκε από το Δήμο Θεσσαλονίκης. http://3lyk-evosm.thess.sch.gr/grande-avenue-des-campagnes/
2)-στη συνάντηση-συζήτηση με τη συγγραφέα Στέλλα Καλέ που πραγματοποιήθηκε στις 4/12/2024 για το μυθιστόρημα « Τα δάκρυα του σπαραγμού» στα πλαίσια της γνωριμίας με νέους λογοτέχνες.
https://3lyk-evosm.thess.sch.gr/kalle-stella/
3)- στη γνωριμία με τη νεαρή ποιήτρια Γλυνού Μαρία και παρουσίαση της πρώτης ποιητικής συλλογής « Οι ψίθυροι της νύχτας» στις 16-12-2024. https://3lyk-evosm.thess.sch.gr/μαρία-γλυνού/
4)- στην συμμετοχή στο δεύτερο μαθητικό συνέδριο ιστορίας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης με την εργασία «Περιήγηση στη συνοικία των εξοχών». https://3lyk-evosm.thess.sch.gr/students-history…/
5)-Στην εκδήλωση –συνάντηση με το συγγραφέα Ισίδωρο Ζουργό για το μυθιστόρημα «Λίγες και μία Νύχτες» που πραγματοποιήθηκε στο αίθριο του σχολείου στις 14-5-2025 (Ο Όμιλος Φιλαναγνωσίας του 3ου ΓΕΛ Ευόσμου συναντά τον συγγραφέα Ισίδωρο Ζουργό | 3ο Λύκειο Ευόσμου)
Οι δράσεις και οι εργασίες του Ομίλου βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα του σχολείου στην ετικέτα “Βιβλίο στη Βιτρίνα” (διαδρομή: “δρώμενα” – “βιβλίο στη βιτρίνα”)
Συνοψίζοντας, ο Όμιλος Φιλαναγνωσίας πέτυχε σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό τους στόχους που αρχικά είχε θέσει προωθώντας τη λογοτεχνία και την ανάγνωση ιστορικού μυθιστορήματος. Η φιλαναγνωσία βοήθησε τους μαθητές και τις μαθήτριες στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, στη δραστηριοποίηση της φαντασίας και της εφευρετικότητας, στον εμπλουτισμό της αισθητικής καλλιέργειας, στη μύηση στον μαγευτικό κόσμο της τέχνης και του πολιτισμού, στην επίγνωση των συναισθημάτων, στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, στην καλλιέργεια της γλωσσικής έκφρασης και εντέλει στην ολόπλευρη συγκρότηση της προσωπικότητας. Επιπρόσθετα, ευαισθητοποιήθηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες για το ποιοτικό βιβλίο, απέκτησαν ικανότητα εμβάθυνσης στα κείμενα, δεξιότητα προσεκτικής ακρόασης και ανέπτυξαν τη συνεργατική και επικοινωνιακή ικανότητα εντός του πλαισίου ομάδας ανάγνωσης. Συνέβαλε επίσης η φιλαναγνωσία στη δημιουργία κουλτούρας δανεισμού και επιλογής βιβλίων.
Επίσης, οι μαθητές ασκήθηκαν στην η δεξιότητα της ομαδικής εργασίας και της συνεργατικής σκέψης. Σημειώθηκε αξιόλογη πρόοδος στη δεξιότητα της κριτικής θέασης και δημιουργικής πρόσληψης του κόσμου. Επιπλέον, τους προσέφερε τη δυνατότητα να αναπτύξουν μια διαφορετικού είδους συνεργασία και σχέση με τους καθηγητές και τους συμμαθητές τους και να εισαχθούν στο πνεύμα της υγιούς διασχολικής άμιλλας με κύριο κριτήριο την ομαδική εργασία.
Εύοσμος, 5/6/2025
Οι υπεύθυνες καθηγήτριες-συντονίστριες
Τριανταφυλλιά Παλαιοχωρινού
Ευδοξία Καρανικολάου